tisdag 24 november 2009

Neo 1 vecka




I natt kl: 2,12 så är Neo 1 vecka gammal. Tiden går verkligen jättefort, men vi lever i nuet o njuter av allt nytt som vi får uppleva tillsammans som familj.

Det var alltså en vecka sedan (i natt) som Neo föddes. Mitt vatten gick redan på måndag kväll o vi åkte till Mölndals sjukhus där det konstaterades att det inte var "dax" ännu. Det fanns plats på BB så vi kunde ligga kvar där över natten vilket var skönt.

På tisdag bestämde vi att jag skulle bli igångsatt då jag fortfarande inte hade några direkta värkar, så kl: 14.30 kopplades droppet in och jag tänkte att "gott, vid sjutiden (max) i kväll så har vi våran bebis..." (iom att Nelli föddes på 3,5 timmar så var jag rätt kaxig...) Det blev inte riktigt som jag tänkt mig!
Allt "rullade på" o de sista tre timmarna var näst intill outhärdliga men man vet ju vad som komma skall så det e bara o kämpa på! Marcus var till mycket hjälp o han gjorde allt lite lättare.

Tillslut (ca 11 tim senare) så kom Neo ut till oss o det var den absolut mest underbara känsla vi någonsin upplevt!

Det blev lite komplikationer när min moderkaka inte kom ut. Jag blev nersövd för att dom skulle ta ut den o när den släppte så var det något som brast o jag tappade mycket blod på kort tid så det blev lite kritiskt mitt i allt. (jag tappade ca hälften av allt blod i kroppen)
Så Neo o hans pappa fick tillbringa de första timmarna på tu man hand.

De följande dagarna på BB var mycket bra! Det enda var att lille Neo inte var helt nöjd för han fick inte tillräckligt med mat, så det va mycket gråt o tandagnissel.

Dagarna gick o på lördag efter lunch så var det dags att åka hem. Först så vägdes Neo o han hade gått ner från 3840g (födelsevikt) till 3480g vilket var på gränsen till för mycket vikttapp, men min mjölk var på G så vi oroade oss inte för det.

Helgen spenderade vi med Neos mormor o morfar, farmor o farfar o lite övrig släkt o vänner. På söndagen var det även dags för Neos farbror John o hans familj att titta förbi så det var första kusinträffen.

På lördag kväll var Neo mycket hungrig o grät så vi höll på att bli tokiga. Det enda som hjälpte var att han fick ligga vid bröstet o sova. Under natten rann mjölken till ordentligt så på söndagen blev Neo äntligen mätt o han var som en annan bebis. SKÖNT!!

På måndagen var vi hos BVC o kollade vikten igen o han hade vänt uppåt o vägde nu 3750g vilket var mycket bra!

Idag (tisdag) har vi varit på lite ärenden i stan o han älskar fortfarande att åka bil o att åka vagn e oxå en favorit!

Detta var första veckan i Neos liv, underbara dagar!

Titta va stark Neo är i sin nacke redan! Knappt en vecka gammal, det tycker jag är duktigt.


På promenaden mötte vi Neos extra mormor Anita som självklart ville kika in på lille Neo som sov sött i sin vagn.


Första promenaden med vagnen! Kändes underbart o mycket skönt att vara typ 12 kg lättare.....


Neo o hans snutteråtta, vilken han fått från snälla tant Miriam, har ett allvarligt snack om livet.

I ca 15 minuter låg vår prins så här, kanske körde dom arga leken?

1 kommentar:

  1. Hej Anna och grattis till Neo..Vad kul att du bloggar!Njut nu av erat underverk!Kram Jennie (och Ronny Kim ,Mike ,Kellie)

    SvaraRadera